Tuesday, September 7, 2010

Ramadhan dan Syawal

Puasa tahun ni banyak ajar aku kesabaran..sabar dengan kepanasan.sabar dengan jadual kuliah n tutor yang sangat padat.sabar dengan kerenah orang sekeliling.ape lagi yerk?hmm..
Aku harap Ramadhan kali ni adalah lebih baik dari tahun lepas..
First sekali, aku nak mintak maaf kat kawan2 group 4 sebab tak pegi majlis buka puasa. aku je kot yang tak pergi..sedih T____T. Nak sangat pegi tapi aku terhimpit dengan masalah baru.hehe
Baru-baru ni aku dapat result mid sem exam yg sangat la mngecewakan. Aku tahu aku tak study sangat masa nk exam tu sebab sakit. Tengah exam pun macam pening2..aku abaikan kakak2 aku yang suruh pegi klinik. Akhirnya aku pegi juga tapi bila dah abis exam. Masa doktor ambik darah aku rasa loya sangat2. Aik..takkan la mabuk darah kot?Buat experiment ok je..
Alhamdulillah tak de pape yang serius..

Sepanjang aku berpuasa, aku tak duduk hostel pun.Budak2 rumah sume bising tanya bila nak balik.Aku balik jugak hostel tapi sekejap je..sayang nak tinggal diorang sume.rasa macam banyak sangat benda nak diceritakan.Sepanjang Ramadhan ni aku menumpang kat rumah mak cik aku kat Acasia Park. Rumah ni sangat2 la dekat dengan kampus tapi kalau jalan kaki boleh basah baju (ye ke?x pernah cuba lagi..) kalau nak banding dengan hostel aku yang 12km dari kampus, aku rasa lega sikit duk Acasia Park.Terjamin ekonomi aku..hehehe

Masa majlis buka puasa kat MPN hari tu, aku ajak bulat ikut join sekali.Lepas aku abis kelas, tunggu naqibah aku, kak Akma.Nak pegi same2 tp kak Akma kena tunggu kawan dia. So, aku pun pegi dengan Afiqah.Masa naik bas 2 dah bagitau kat pak cik nak berhenti kat MPN.Rupa2nya pak cik berhenti kat masjid Nilai. Terpaksa lah kami menghabiskan sedikit energy untuk ke MPN. On the way, call B2 cakap dah ada kat depan blok F. Dia cakap mana ada blok F. Abis tu blok F apa yang aku nampak ni?ish2..tengah2 call tibe2 putus.Alamak..handphone dia wat hal pulak.Aku try call lagi..tak dapat.Try lagi, handphone aku pulak mati.Cam mana ni..sempat bagitahu pakai baju ape je..Masuk kat dalam sikit.Eh, macam budak2 UIA.Aku dgn Afiqah pun masuk sikit.Rupanya aku duk kat pintu belakang.Nak pusing balik malas n tak larat.Tunggu je la kat situ cam tunggul. Tiba2 nampak la cam kelibat org yang di kenali. Pakai baju warna hijau.Eh, macam dia je..Lambai2.Betul la..Dia pun pusing blok.Dah jumpa salam2 kejap pastu teruskan perjalanan ke MPN.
Sampai2 kat MPN, oo..dah ramai orang rupanya.Aku pun duk la satu meja ngan kak Munirah n Kak Laili.Borak2 kejap..pastu pusing kat belakang.Macam ada orang sebut nama aku je.Eh, cam kenal la! Kak Hajar!Lamanya tak jumpa~Rindu pulak...hahaha(malunya).
Pegi kacau meja lain. Jumpa ngan ahli usrah, Hanis.Ramai jumpa kat sana..Najihah,Amalina,Peah,Sarah,Atiqah,Ainin,Timah,Zafirah,Hazirah,Aiza,kak Tifah,kak Rin,kak Muna, kak Tin, sape lagi ek?hmm..pendek kata ramai la..
Sebelum buka puasa, Dr Hafidzi bagi sikit pengisian.Pastu buka puasa.Then solat maghrib kat surau MPN.Masa mencari2 surau kat mana ikut ikhwah dari belakang.Tanya akak2 yang ikut sama cam mana nak cari surau?Ala..kita ikut je.Mesti jumpa.So kitorang pun ikut je la dari belakang.Tiba2 je rasa cam pelik.Apasal ramai sangat kaum Adam kat surau ni?Salah tempat ke?Rasanya jalan dah betul.Rupanya kitorang silap lalu jalan menuju k surau lelaki.Rasa cam nak tergelak pulak sebab ikut teori 'ikut je..nanti mesti jumpa'.Akhirnya kami bertemu tempat untuk kami solat.
Abis solat maghrib,balik ke dewan semula.Dapat bubur pulut hitam..haha.boleh makan lepas terawikh.Kami bersiap2 beredar. Akhirnya terawikh di rumah je..
Alhamdulillah aku dapat bertemu dengan sahabat2..
Abis cite pasal tu.Pasal nak balik terengganu pula.Untuk pertama kalinya aku menjejakkan kaki di bazar ramadhan kat Kajang.Ya Allah..Sesaknya.Dipenuhi dengan lautan manusia.Aku ngan akak aku pusing2 sebelum buat keputusan nak beli.Akhirnya kami just berbuka puasa dengan yong tau foo dan ayam goreng je.Alhamdulillah kenyang.
Kat hentian Kajang,aku menunggu mak cik Alijah.mak cik mintak tolong kirimkan kuih raya satu kotak untuk mak cik Pah.Banyaknya..Tak sabar nak rasa kuih raya mak cik Jah buat.Umi pun ada tempah.Lama tak jumpa mak cik.Last jumpa hari tu kat majlis pelancaran IKRAM..
Sampai rumah dalam kul 4.Kejutkan adik2 termasuklah Sopi..sahur sama2.
Nikmatnya berbuka n sahur bersama keluarga.Macam2 ragam..hehehe


Di kesempatan ni aku nak mintak maaf kat semua orang yang mengenali diri ini..and Selamat Hari Raya!
--كل عام وانتم بخير--

1 コメント:

:: Zahratu Billaurah :: said...

Iftar tu ramai sgt budak USIM....UIA sikit je...xpe la..saya dpt ramai kwn baru...kekgi saya ajak rombongan UIA gi pula...^_^

psl exam tu xyah la fikir sgt...tu tanda kene usaha lagi...awak tu bukan xleh...usaha kene sikit agi je

p/s : Saya suke balik Trgn!! ^_^